„Tunelowa” Trasa Łagiewnicka

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Przykład Krakowa pokazuje, że tak. Otóż remedium na problem zatłoczenia miasta i sposobem na „wyrzucenie” ruchu tranzytowego z rejonu Łagiewnik okazały się tunele. Stąd trasa łagiewnicka nazywana jest tunelową. Mowa tu od odcinku od Kurdwanowa od ul. Grota-Roweckiego, a około 60 procent tego odcinka zostanie poprowadzone w tunelach. Pod ziemie zostaną sprowadzone następujące fragmenty trasy:

  • – Pod skrzyżowaniem ulic Turowicza i Herberta – około 200 metrów tunelu
  • – Między Sanktuarium Bożego Miłosierdzia i Sanktuarium św. Jana Pawła II – ponad 600 metrów
  • – Pod ul. Zakopiańską – 60 metrów
  • – Od ul. Ludwisarzy do planowanego węzła przy ul. 8 Pułku Ułanów – 500 metrów
  • – Pod ww. węzłem powstanie ok. 22 metrów tunelu

Ponadto powstanie jeszcze tunel w rejonie ulic Rostworowskiego, Kobierzyńskiej i Ruczaj, jednak zostanie on uruchomiony dopiero kiedy ruszy budowa kolejnego odcinka obwodnicy miasta, a ta planowana jest na lata 2024-2027

Trasa Łagiewnicka – konsultacje społeczne

Konsultacje społeczne były w tym przypadku bardzo długim i niezmiernie ważnym procesem. Jego efektem jest powyższa koncepcja przeniesienia ruchu pod ziemię, ale nie tylko. Postanowiono także, że powierzchnia nad tunelami zostanie w ramach projektu zaaranżowana i dzięki temu mieszkańcy okolicznych domów zyskają nie tylko ciszę, ale także miejsce do uprawiania sportu, rekreacji i wypoczynku wśród zieleni. Dotychczas te tereny nie reprezentowały sobą zupełnie nic, więc powinno to wyjść tylko na plus lokalnej społeczności. Jednak Trasa Łagiewnicka to nie tylko ruch samochodowy.

Aby zaspokoić oczekiwania mieszkańców zaprojektowano także, kolejną w mieście, częściowo podziemną linię tramwajową. Choć powiedzieć linię, to w tym przypadku, stanowczo za mało. W ramach „Tunelowej” Trasy Łagiewnickiej powstanie bowiem ponad 600 metrowy tunel tramwajowy w rejonie sanktuariów. Ponadto powstaną także nowe przystanki i pętla. W efekcie mieszkańcy zyskają wygodne i szybkie połączenie z centrum miasta. Inżynierowie szacują, że na niektórych trasach czas przejazdu skróci się nawet o 15 minut.

Tunelowa Trasa Łagiewnicka – postęp prac

Tunele na budowanej trasie łagiewnickiej pozwolą przeciąć na pół dość dużą dzielnicę miasta. Z informacji przekazanych przez wykonawcę wynika, że będą one powstawały metodą odkrywkową wraz z wykorzystaniem ścian szczelinowych. W gruncie rzeczy chodzi o to, że w pierwszym etapie powstają wąski i głębokie wykopy, w których powstają ściany przyszłego tunelu. Następnie są one łączone ławą betonową, które będzie pełniła rolę stropu tunelu.

Z tak przygotowanej konstrukcji, po związaniu mieszanki betonu, wybierana jest ziemia i na samym końcu układane są wszystkie instalacje. Dzięki takiej metodzie budowania tunelu, już na etapie wykonania jego stropu, możliwe jest zasypanie betonowej płyty i rozpoczęcie działań mających na celu zagospodarowanie przestrzeni bezpośrednio nad tunelem. Pozwala to nie tylko szybciej przystąpić do wykonania wspomnianych wcześniej przestrzeni wypoczynkowych, ale też szybsze przywrócenie do funkcjonowania zajętych pod budowę fragmentów ulic.

„Tunelowa” Trasa Łagiewnicka – termin realizacji

Tunele, zarówno te drogowe jak i tunel tramwajowy, to nie jedyne utrudnienia, z jakimi muszą poradzić sobie wykonawcy i które wpływają na czas realizacji inwestycji. Aby móc przeprowadzić najdłuższy tunel drogowy oraz biegnący wzdłuż niego tramwajowy, konieczne jest przesunięcie koryta rzeki. Rzeka Wilga, na odcinku około 550 metrów, zmieni swój bieg, a nad jej korytem pojawią się dwa mosty. Nowe koryto rzeki zostanie specjalnie umocnione, aby zapewnić bezpieczeństwo okolicznym mieszkańcom. Cała skomplikowana inwestycja warta jest 1,2 mld zł. Większość tych środków to fundusze Unii Europejskiej. Jeśli wykonawcy uda się dotrzymać terminu, cała trasa ma być gotowa do użytku pod koniec 2021 roku.

Żródło

Zostaw komentarz