Rada miasta zajmuje się zmianami w organizacji ruchu na terenie Krakowa [RELACJA | NA ŻYWO]

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Zmiany w organizacji ruchu, m.in. wydzielenie pasów dla rowerów na moście Grunwaldzkim, skierowanie samochodów na torowisko na ulicy Grzegórzeckiej czy poprawa bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych w Nowej Hucie spowodowały reakcję radnych oraz części mieszkańców Krakowa. Dziś informację na temat zmian będzie przedstawiać strona prezydencka.

Relacja będzie odświeżać się automatycznie co 30 sekund.

15:51

Dyskusja się zakończyła. Radni będą jeszcze dziś dyskutować i głosować nad dwiema rezolucjami poświęconymi sprawie zmian w organizacji ruchu.

15:37

Dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Łukasz Gryga: Nasze rozwiązania nie mają na celu eliminacji ruchu samochodowego czy przesadzenia wszystkich na rower. Gdybyśmy nic nie zrobili i nie próbowali zapobiec temu, co się będzie działo w październiku, to spotkalibyśmy się na podobnej dyskusji i z pytaniami, dlaczego nic nie zrobiliśmy.

15:27

Na mównicę wyszedł tym razem dyrektor Zarządu Transportu Publicznego Łukasz Franek. Odniósł się do kwestii ulicy Grzegórzeckiej. – Wychodzimy z okresu pandemii, w którym zmienił się sposób naszego przemieszczania się. Są już pierwsze badania wśród pracowników usług, wśród których ponad połowa ma obawy wobec transportu publicznego. Odbudowanie zaufania będzie trwało. Przyjdzie jesień, przyjdzie październik i staniemy. Droga wydłuży się o ponad połowę. Jedynym sprawdzonym rozwiązaniem jest spróbować zachęcić do przesiadki na rower – mówi.
– Nie ma i nie będzie zgody na to, by tramwaje były tam blokowane – stwierdza. – Do października musimy dać szansę, czy więcej osób będzie chciało podróżować rowerem. Jeżeli nie zachęcimy rowerzystów, to trzeba będzie usiąść i przemyśleć, co robimy dalej – zapowiedział.

15:20

Beata Dzieszyńska odczytała uchwałę rady dzielnicy Grzegórzki, w której radni sprzeciwili się wprowadzanym zmianom. Również tym planowanym, np. na ul. Mogilskiej.

15:13

Mirosław Szczygieł z rady dzielnicy XIII i stowarzyszenia Nic o nas bez nas. – Sposób działania jest taki, jak dawnie. Wszechwiedzący urzędnicy, aroganccy wobec mieszkańców, robią swoje, nie patrząc na nic – mówi. – Nie ma normalnej rozmowy pomiędzy dyrektorami a ludźmi.

15:02

Głos za wprowadzanymi zmianami zabrał Tadeusz Styrski: Szkoda, że brakuje tu kontaktu z rzeczywistością. 
MPK ma monitoring GPS-owy wszystkich tramwajów. Można łatwo sprawdzić. Dziś przejeżdżałem w szczycie komunikacyjnym tym ciągiem i nie widziałem żadnych problemów. Nie wiem, gdzie Państwo je widzicie. 

14:59

Piotr Kubiczek, Kukiz’15: Mieszkańcy opowiedzieli się w referendum za budową ścieżek. Ale chodziło o budowę, a nie o wylewanie czerwonej farby.

14:56

Marcin Jaśko: Pan Franek musi odejść

14:53

– W Nowej Hucie korków nie było, a są – mówi radny Łukasz Wabik z dzielnicy Bieńczyce. Jego zdaniem są inne sposoby poprawy bezpieczeństwa na takich ulicach jak Andersa i Mikołajczyka. Radni z Bieńczyc podjęli w ostatnim czasie uchwałę, w której apelują o wycofanie zmian.

14:47

Na mównicę zostali dopuszczeni mieszkańcy. Jako pierwszy wypowiada się Marek Gilarski ze stowarzyszenia Nic o nas bez nas. Krytykuje wprowadzone przez urzędników zmiany. – Zastanawiam się, jak długo jeszcze będziemy wyciągać te kasztany z ognia. Ile będzie tych wybryków komunikacyjnych? Co pół roku mamy jakiś eksperyment – mówi. Przypomina strefę czystego transportu wprowadzoną na Kazimierzu. – Nie bawcie się moim kosztem. To nie jest laboratorium, w którym można prowadzić eksperymenty.

14:25

Przerwa w obradach potrwa do godz. 14:40.

13:59

Radny Artusz Buszek: Płynność ruchu jest ważna, ale bezpieczeństwo jest ważniejsze.

13:56

Radna Nina Gabryś: Chciałabym poprosić, żeby dać szansę nowym projektom w tym mieście. Po to, żebyśmy mogli wyciągnąć realne wnioski. Powtarzamy, że chcemy miasta zielonego, w którym da się oddychać, więc pozwólmy wprowadzić zmiany, które mają to urzeczywistnić. Możemy je zmienić, jeśli się nie sprawdzą, ale musimy najpierw wiedzieć, że się nie sprawdzają.

13:44

Łukasz Maślona, radny „Kraków dla mieszkańców”: W całej tej dyskusji jest duży mętlik komunikacyjny. Myślę, że wystąpienie dyrektora Grygi rozwiało wątpliwości.

13:33

Grażyna Fijałkowska przypomina, że na ulicy Wielickiej pojawił się kilka lat temu buspas. – Nigdy nie było tam korków. Pojawiły się dopiero po zabraniu jednego z trzech pasów – podkreśliła. – Niektórzy mieszkańcy stojący w tych korkach jeżdżą buspasem, bo stanie po 20 minut w korkach, kiedy buspas jest pusty, jest bezsensowne – dodała.

13:25

Radny Artur Buszek z Nowoczesnej stwierdził, na podstawie opinii ekspertów, że zawężenie ruchu wpływa korzystnie na poprawę bezpieczeństwa.

13:19

Jakub Kosek, radny Platformy Obywatelskiej o Alei 3 Maja: To zmiana bardzo zła, bo wiąże się z podejrzeniami spowodowanymi inwestycjami deweloperskimi.

13:14

Jacek Bednarz, przewodniczący komisji infrastruktury: Kumulacja tych wszystkich zmian spowodowała, że przelała się czara goryczy w mniemaniu niektórych. Myślę, że sformułowanie „wojna urzędników z mieszkańcami” nie są trafnymi.

13:10

Michał Starobrat, radny z Nowoczesnej odczytuje e-maila od jednej mieszkanki Krakowa. Kobieta wyraziła poparcie dla działań, które są podejmowane na krakowskich drogowych.

13:03

Sławomir Pietrzyk, radny z Przyjaznego Krakowa krytykuje zmiany, które zostały wprowadzone na moście Grunwaldzkim. – Tam były na dwóch pasach regularne korki. Teraz te korki się zwiększą podwójnie. Drogą rowerową jedzie jeden facet i śmieje się kierowcom w oczy. Rowerzyści wspaniale jeżdżą nad Wisłą, sam tam jeżdżę. Po co wprowadzać rowerzystów do centrum miasta, gdzie smog, korki i tramwaje. 

12:53

Łukasz Sęk: Radny miasta, dzielnicy czy pojedynczy mieszkaniec nie powinien mieć wpływu na to, gdzie powinien być ustawiony znak, bo od tego są specjaliści. Radni powinni wskazywać kierunki działań i taki kierunek został w Krakowie ustalony. 
Jeśli wszyscy tak popieramy priorytet dla komunikacji miejskiej, to dołóżmy 250 milionów na ten cel, przez kilka lat, wybudujmy wszystkie zaległe linie tramwajowe, dokupmy taboru.

12:48

Radny Łukasz Sęk prezentuje wyniki ankiety, w ramach której zebrał ponad 2600 opinii. Większość oceniła zmiany krytycznie, choć z czasem wzrosła liczba ocen pozytywnych. Odpowiedzi w dużej mierze zależały od tego, jakim środkiem komunikacji poruszają się ankietowani. Widać wyraźnie różnicę pomiędzy opiniami kierowców i pozostałych użytkowników, przy czym krytycznie ocenione zostały zmiany dla użytkowników komunikacji miejskiej.

12:46

Radny Tomasz Daros zwraca uwagę na kwestię informowania na zmiany w organizacji ruchu. Pyta też o to, jak będzie wyglądało zbieranie danych o skutkach wprowadzonych zmian i wyciąganie z nich wniosków.

12:44

Radny Stawowy: Pan prezydent Kulig mówił, że kultura jazdy kierowców jest niska. Tak, ale rowerzystów też. Sposób wprowadzania zmian spowodował szczucie mieszkańców na siebie, zupełnie niepotrzebnie.

12:40

Grzegorz Stawowy: Ludzie w samochodach stanowią ponad 30 procent użytkowników ruchu. Zrobiliście eksperyment na głównych ciągach i zabraliście 50 procent powierzchni, oddając je 5 procentom rowerzystów.
Radny krytykuje wpuszczenie samochodów na torowiska tramwajowe oraz częste zmiany rozkładów jazdy podczas epidemii.

12:38

Radny Adam Kalita z PiS: Bezpieczeństwo jest bardzo ważne. Ale tak jak ludzie w górach giną i nikt nie zabrania chodzić w góry, tak mam nadzieję nikt nie zabroni jeździć samochodami.

12:33

Radny Michał Drewnicki: Ulica Dietla to jedno wielkie malowidło, którego Matejko by się nie powstydził.

12:30

Radny Michał Drewnicki: Otrzymaliśmy obszerną prezentację, ale mam przekonanie, że większość tych zmian była tworzona zza biurka. Nie neguję wyliczeń, ale sądzę, że Państwo nie biorą pod uwagę innych konsekwencji.
Kiedy zawężacie ulicę, ten ruch zaczyna się przenosić na inne ulice. W Nowej Hucie jest dużo osiedlowych uliczek i ruch przenosi się właśnie tam. Mówicie, że poprawiło się bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, ale pogorszyło się w innych miejscach. Już to powoli obserwujemy.

12:27

Wojciech Krzysztonek, Platformy Obywatelskiej: Wcześniej w Nowej Hucie było korków, a po wprowadzonych zmianach one się pojawiły.

12:17

Andrzej Hawranek, szef klubu Koalicji Obywatelskiej: Nie było roku, żeby pieniądze przeznaczane na infrastrukturę rowerową wynosiły mniej niż 20 milionów złotych. W trakcie roku przychodzili urzędnicy i mówili nam, że nie są w stanie wykorzystać tych środków, nie są w stanie rozpocząć inwestycji.

12:15

– Hasło „Auta na tory” chyba nie jest spowodowane troską o komunikację miejską – stwierdził na temat zmian na ulicy Grzegórzeckiej Dominik Jaśkowiec.

12:13

Szef rady miasta krytykuje prezydenta Krakowa, że zmiany pokazały nieudolność urzędników w budowaniu ścieżek rowerowych. Przypomniał, że radni dokładali pieniędzy na inwestycje, ale strona prezydencka nie potrafiła ich wykorzystać.

12:11

Dominik Jaśkowiec: Podejrzewam, że październik będzie miesiącem, kiedy całe miasto stanie. Przypuszczam, że w październiku spotkamy się, aby ponownie o tym rozmawiać i chyba miejski inżynier ruchu nie będzie miał już takiego powodu do zadowolenia.

12:09

Dominik Jaśkowiec, przewodniczący Rady Miasta Krakowa, PO: W dużej mierze muszę się zgodzić z moim przedmówcą na temat zmian, które chyłkiem były wprowadzone w Krakowie.

12:07

Łukasz Gibała: Nas najbardziej bulwersuje forma wprowadzanych zmian. Nie mówimy już o konsultacjach, tylko nawet informacji nie było. Nikt nie powiedział po co to jest robione. To niewłaściwy kierunek. Zawiodła całkowicie polityka informacyjna.

12:06

Łukasz Gibała, szef klubu „Kraków dla mieszkańców”: Jest dużo rzeczy dobrych w tych zmianach, mnie się podobają słupki stawiane między pasami. Ale są rzeczy wątpliwe, m.in. Grzegórzecka, gdzie będą tworzyć się korki i spowolnimy tym sposobem tramwaje.

12:03

Wiceprzewodniczący klubu prezydenckiego Przyjazny Kraków skrytykował sposób wprowadzania zmian. – Może wcześniej powinien być pokazany kierunek docelowy zmian – mówił Adam Migdał.

12:02

– Prosimy prezydenta, aby wycofał się ze zmian, które bulwersują mieszkańców – powiedział Pietrus. Podkreślił, że teraz zły okres na modyfikacje, ponieważ krakowianie nie mogą wypowiedzieć się na temat korekt wprowadzonych przez urzędników.

11:55

Polityk PiS przypomniał, że rady dzielnicy XVI Bieńczyce, XIII Podgórze, II Grzegórzki są przeciwko nowej organizacji ruchu.

11:55

Włodzimierz Pietrus, przewodniczący klubu Prawa i Sprawiedliwości: Usłyszeliśmy głosy ze strony prezydenckiej oraz specjalisty ruchu drogowego. Poza brakiem akceptacji ze strony mieszkańców i dzielnic, mamy brak uzgodnienia z zespołem ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego.

11:53

Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego mówi, że na linii Zarządu Dróg Miasta Krakowa a Miejskim Inżynierem Ruchu brakuje współpracy.

11:51

– Niektóre kwestie nie poprawią bezpieczeństwa. Te słupki miedzy pasami na początku działały, później już trochę mniej – stwierdził Marek Dworak. – Na dłuższą metę się nie sprawdzą – dodał.

11:49

Szef MORD: Apelują o lepszą współpracę, informowanie zespołu w którym jest kilku przedstawicieli wojewódzkiej rady bezpieczeństwa ruchu drogowego.

11:47

Marek Dworak: Zlikwidowano ZIKiT. Teraz według mnie jest kilka podmiotów, które słabo ze sobą współpracują.

11:46

Marek Dworak, dyrektor Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego: Te zmiany są i były wprowadzane chaotyczne. To, co powiedział dyrektor Gryga, to zmiany powinny być wcześniej omówione. Nie jest tak, że wszystkie zmiany były uzgadniane z wydziałem ruchu drogowego komendy wojewódzkiej. 

11:43

Łukasz Gryga: Na ulicy Dietla dzięki zmianom mamy możliwość utworzenia 130 miejsc parkingowych.

11:36

Łukasz Gryga twierdzi, że wyłączenie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulicy Dietla ze Starowiślną spowodowało przyspieszenie tramwajów o ok. 1 minutę. – Tym prostym zabiegiem poprawiliśmy priorytet dla transportu publicznego – dodał.

11:31

Łukasz Gryga: Miasto nigdy nie skończyło z priorytetem dla komunikacji zbiorowej. Trzeba jednak wziąć pod uwagę ograniczenia infrastrukturalne.

11:31

Ulica Nowohucka. – Żadne decyzje odnośnie zabrania jednego pasa ruchu nie zostały podjęte – zapewnił Gryga. Kwestia pasa ruchu na odcinku mostu jest wstrzymana z uwagi na prace remontowe na moście. Podczas tych prac jeden pas ruchu jest wyłączony więc jest możliwość analizy skutków wprowadzenia drogi dla rowerów na jezdni, więc ta kwestia nie jest rozstrzygnięta.

11:27

– Naszym celem jest uzupełnienie brakujących odcinków, stąd rozwiązania na ulicy Wielopole, Grzegórzeckiej czy moście Grunwaldzkim – stwierdził miejski inżynier ruchu.

11:21

– W ubiegły weekend mieliśmy rekordową ilość ruchu rowerowego na terenie Krakowa – stwierdził Łukasz Gryga.

11:20

Zmiany dotkną również ulice ulica Madalińskiego wraz z Rynkiem Dębnickim. Uporządkowane zostanie oznakowanie, przywrócone pasy ruchu dla rowerzystów i wprowadzenie testowego rozwiązania ograniczającego tranzyt, który omija ulicę Monte Cassino ulicami Dębnik.

11:16

Urzędnik odniósł się również do wprowadzenia na fragmencie Alei 3 Maja dwukierunkowości. – Naszym pomysłem było odciążenie newralgicznego odcinka od Błoń do Parku Jordana i zmniejszenie ruchu przed przejściami dla pieszych – dodał Gryga. Zaznaczył, że kierowcy w okolice Stadionu Wisły mogą teraz dojeżdżać od ulicy Piastowskiej.

11:13

Łukasz Gryga przypomniał, że zmiany dotknęły również ulice Księcia Józefa, Kobierzyńska, Zawiła, Babińskiego, Bogucianka, Petrażyckiego, Balicka i Mackiewicza. – Na ulicach Kobierzyńskiej i księcia Józefa w 2019 roku wydarzyły się wypadki ze skutkiem śmiertelnym – mówił.

11:10

Miejski inżynier ruchu mówi, że zmiany zostały wprowadzone również na ulicy Mikołajczyka. – Główną przesłanką była wizja w terenie, aby ograniczyć na tej drodze zdarzenia – zaznaczył. Przypomniał, że niedawno doszło w tym miejscu do śmiertelnego potrącenia pieszego.

11:03

Łukasz Gryga odpowiedział na pytanie, dlaczego miasto nie montuje sygnalizacji świetlnej przed niektórymi przejściami dla pieszych. Podał dane, z których wynika, że sygnalizacja zawsze powoduje zmniejszenie przepustowości drogi.

10:56

Miejski inżynier ruchu przypomniał badania, z których wynika, że w przypadku potrącenia pieszego przez samochód jadący z prędkością 30 km/h taka osoba ma duże szanse na przeżycie, przy 50 km/h tylko 50 procent ludzi przeżywa wypadek, a powyżej 60 km/h praktycznie pieszego nie da się uratować.

10:51

Łukasz Gryga podał, że na al. Andersa prawie dwóch na trzech kierowców przekracza dozwoloną prędkość, a fotoradar zarejestrował 8,9 tys. wykroczeń w okresie od 2018 do kwietnia 2020 roku.

10:48

Urzędnik argumentował, że wprowadzone zmiany są m.in. odpowiedzią na wnioski mieszkańców Krakowa czy wynikiem współpracy magistratu z krakowską „drogówką”.

10:46

Łukasz Gryga, miejski inżynier ruchu powiedział, że w ubiegłym roku urzędnicy nowego wydziału sprawdzili oznakowanie na wszystkich ulicach publicznych w Krakowie. Efektem audytu była konieczność rozpoczęcia zmian w organizacji ruchu. – Część zmian nie udało się wykonać w roku ubiegłym, stąd wykonywanie rozpoczęło się w tym roku – podkreślił.

10:44

– Mam pełną świadomość wielkich emocji, które za chwilę tutaj wybuchną. Apeluję do państwa – świat się dziś nie kończy. Decyzje, czy zmiany zostaną podtrzymane czy nie, muszą wynikać z obiektywnych danych. Stąd pan prezydent Majchrowski zobowiązał miejskiego inżyniera ruchu, aby na początku września przedstawił kompleksowe informacje – powiedział Andrzej Kulig.

10:40

– Część rozwiązań, które zostały wprowadzone mają charakter przejściowy – powiedział Andrzej Kulig. Zdradził, że prezydent Jacek Majchrowski wyznaczył datę, do kiedy chce otrzymać informację na temat efektów nowych rozwiązań w organizacji ruchu drogowego.

10:37

Zastępca Jacka Majchrowskiego przypomniał wyniki audytu dotyczącego bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. – Niestety niektóre ulice w naszym mieście mają niechlubne nazwy, wynikające z faktu, że zginęło na nich mnóstwo ludzi i my jako miasto na to nie zareagowaliśmy – podkreślił Andrzej Kulig.

10:35

– Istnieje wiele motywacji dla zmian, które są wprowadzone w ostatnich dniach – powiedział Andrzej Kulig. Dodał, że powodem jest epidemia koronawirusa. Jego zdaniem, urzędnicy w pierwszym okresie powinni zapewnić mieszkańcom jak największy komfort poruszania się po mieście z zachowaniem minimum 1,5-metrowego odstępu.

10:33

Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa: Jest rzeczą oczywistą, że trudno pogodzić interesy różnych użytkowników dróg.

Źródło:

Zostaw komentarz