Owoce i warzywa – witaminowa bomba na wiele sposobów

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Jeśli chorujesz na cukrzycę powinieneś wiedzieć, że witaminy spełniają bardzo ważna funkcję regulatora prawie wszystkich ważnych procesów życiowych. Dlatego muszą być dostarczane z pożywieniem, gdyż organizm sam ich nie wytwarza. Duże ilości witamin i składników mineralnych zawarte są w warzywach, owocach i pełnoziarnistych produktach zbożowych. Niemniej jednak pamiętajmy, że nie wszystkie warzywa i owoce są bezwzględnie zalecane diabetykowi.

W diecie cukrzycowej należy ograniczyć spożycie buraków, marchwi, papryki i kukurydzy. Ziemniaki najlepiej jeść ugotowane lub upieczone w całości. Ubite, w postaci puree bardzo szybko podnoszą poziom cukru we krwi (mają wysoki indeks glikemiczny). Winogrona, czarne porzeczki, banany, ananasy, figi, daktyle, owoce suszone, w syropach i smażone w cukrze, dżemy, powidła, konfitury i marmolady są niewskazane w cukrzycy. Sięgając po pro¬dukty zbożowe bogate w witaminy z grupy B wybierajmy pełnoziarniste pieczywo, gruboziarniste kasze oraz brązowy ryż, unikając jasnego pieczywa, bułek i rogali maślanych oraz chałek.

Komponując codzienny jadłospis należy w szczególności zwróć uwagę na to, aby dieta dostarczała odpowiednich ilości witaminy AC i E oraz witamin z grupy B. Pierwszą z nich, w postaci beta-karotenu, znajdziesz w sporych ilościach w pomidorach, marchwi i warzywach liściastych. Witaminy C najwięcej jest w kwaszonej kapuście, zielonych warzywach liściastych oraz owocach jagodowych (truskawki, czarne porzeczki) i cytrusowych. Natomiast witaminę E dostarczysz z pokarmem poprzez spożycie soi, olejów roślinnych, zielonych warzyw liściastych czy kiełków pszenicy. Witaminy te są znanymi ze swej skuteczności antyoksydantami. Chronią naczynia krwionośne przed miażdżycą, co zapobiega groźnym powikłaniom cukrzycy.

W poprawnie zestawionej diecie dla osoby z cukrzycą nie powinno zabraknąć także żadnego z ważnych minerałów. W szczególności zadbajmy o odpowiednią zawartość w diecie żelaza, które odgrywa kluczową rolę w tworzeniu krwi dotleniającej tkanki, jak też wzmacnia odporność. Najlepszym źródłem żelaza są warzywa strączkowe i zielone, pełnoziarniste produkty zbożowe i chude mięsa i podroby. Tętnice u osób chorych na cukrzycę są zagrożone miażdżycą i chorobami krążenia w większym stopniu niż u osób zdrowych. Dużą rolę w ochronie naczyń przed powikłaniami cukrzycy odgrywają cynk, selen, miedź, mangan, które aktywizują naturalną obronę antyoksydacyjną. Cynk i selen wzmacniają również naszą odporność na choroby przeziębieniowe, które zaburzają metabolizm i utrudniają kontrolę cukrzycy. Miedź jest potrzebna do tworzenia się krwinek czerwonych, wchodzi także w skład enzymu chroniącego błony komórkowe przed wolnymi rodnikami. Bogatym jej źródłem są nieprzetworzone produkty spożywcze. Mięso, owoce morza, a także warzywa strączkowe i podroby. Natomiast mangan, pomimo, iż występuje w organizmie w ilościach śladowych wchodzi w skład wielu tkanek i enzymów. Pełni ważną rolę w metabolizmie cukrów oraz procesach krzepnięcia krwi. Najwięcej manganu zawierają pełnoziarniste produkty zbożowe, orzechy oraz zielone warzywa. Istnieją badania sugerujące, że niedobór magnezu może pogarszać kontrolę cukrzycy typu 2. Natomiast chrom jako pierwiastek warunkujący prawidłowe działanie insuliny może pomóc kontrolować cukrzycę.

Odpowiednio skonstruowana i urozmaicona dieta bogata w warzywa, owoce i pełnoziarniste produkty zbożowe dostarcza codziennie odpowiednich ilości witamin i składników mineralnych. Jeśli podaż z dietą jest niewystarczająca to możemy posiłkować się zestawami witamin i minerałów dostępnymi w aptece, skomponowanymi specjalnie dla osób cierpiących na cukrzycę. Wpływają one korzystnie na utrzymanie prawidłowego poziomu cukru we krwi oraz mają istotne znaczenie w profilaktyce powikłań cukrzycowych.

Zostaw komentarz