Oświęcim chce dokończyć drogę odsuwającą ruch od Miejsca Pamięci Birkenau

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Wójt Mirosław Smolarek wyjaśnił, że poprzedni przetarg został unieważniony, choć wpłynęło kilka ofert. Nie udało się jednak przeprowadzić transmisji z ich otwarcia.

Samorządowiec zapewnił, że gmina chce dokończyć budowę drogi. Wykonawca będzie miał za zadanie m.in. o dokończyć budowę chodników i ścieżki rowerowej, a także zjazdów, posadzić zieleń oraz wykonać oznakowania drogowe i zamontować oświetlenie.

Oferty można składać do 14 lipca. Wykonawca, z którym zawarta zostanie umowa, musi wywiązać się z zadania do 15 października. Dotychczas ruch kołowy przebiegał wzdłuż wschodniego ogrodzenia byłego obozu, a szosa, którą wiódł, była oddalona od niego zaledwie o kilkanaście metrów. Przy historycznej bramie głównej, uznawanej za jeden z symboli Miejsca Pamięci, znajdowało się skrzyżowanie.

Nowa droga odsunęła ulicę Ofiar Faszyzmu od poobozowego ogrodzenia. Rozpoczyna się w pobliżu południowo-wschodniego krańca byłego obozu i kończy nieopodal północno-wschodniego rogu miejsca pamięci. Od bramy dzieli ją w prostej linii ok. 150 m.

Perturbacje z dokończeniem budowy drogi. Będzie drożej

Długość nowej drogi wynosi ok. 1 km. Poprawiła nie tylko bezpieczeństwo historycznych miejsc, ale także układ komunikacyjny w sołectwie Brzezinka. Gmina starała się jak najszybciej uruchomić drogę odbarczającą z uwagi na rocznicę wyzwolenia Auschwitz, która przypadała 27 stycznia br. Główna uroczystość, z udziałem reprezentantów kilkudziesięciu państw, odbywała się przy historycznej bramie obozowej.

Prace budowlane trwały ponad rok. Droga miała zostać oddana do użytku z końcem listopada, ale na finiszu pojawiły się problemy z wykonawcą. Samorząd rozwiązał umowę i wyszukał firmę, która dokończyła zadanie na tyle, by nowa droga była przejezdna. Postanowiono, że prace zostaną dokończone w tym roku.

Perturbacje z dokończeniem budowy drogi odbiły się na kosztach. Inwestycja jest droższa o ok. 250 tys. zł. Koszt pierwotnie szacowany był na ponad 6 mln zł. Głównym inwestorem przy budowie jest gmina Oświęcim. 80 proc. funduszy pochodzi z Oświęcimskiego Strategicznego Programu Rządowego. Po 10 proc. przeznaczyły na ten cel gmina i powiat.

Po udrożnieniu drogi odbarczającej z dotychczasowej szosy korzystają jedynie samochody oficjalnych delegacji odwiedzających Miejsce Pamięci oraz pracownicy Muzeum.

Oświęcimski Strategiczny Program Rządowy został przyjęty w 1996 r. po konflikcie wokół centrum handlowego nieopodal murów byłego niemieckiego obozu Auschwitz, które budowała prywatna spółka. Jest skierowany do samorządów rejonu Oświęcimia. Zakłada przede wszystkim uporządkowanie i zagospodarowanie terenów wokół Muzeum Auschwitz.

(mzs)

Żródło

Zostaw komentarz