Organizacja i wdrożenie pracy zdalnej w firmach

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Biuro domowe © pixabay.com Biuro domowe

Praca zdalna uznawana jest za jedno z najlepszych rozwiązań, zwłaszcza w okresie pandemii koronawirusa. Coraz większa liczba przedsiębiorstw decyduje się na wdrożenie home office, czyli pracy z domu, i to nie tylko ze względów epidemicznych, ale także związanych z ograniczeniem kosztów.

Jak wdrożyć pracę zdalną w firmie?

W niektórych branżach takich jak IT, copywriting oraz grafika praca zdalna jest codziennością i praktykowaną już od wielu lat. Duże przedsiębiorstwa dotychczas najczęściej decydowały się na model, w którym pracownik wykonuje swoje obowiązki z domu jeden raz w miesiącu lub w tygodniu. Obecnie jednak praca zdalna stała się koniecznością i ważne jest jej odpowiednie zorganizowanie. Oznacza to, że pracownik powinien zostać odpowiednio przygotowany do nowego rodzaju sposobu wykonywania zadań. Osoby, które wcześniej nie pracowały z domu, mogą mieć problemy z koncentracją, produktywnością oraz zaangażowaniem w wykonywane obowiązki. Właśnie dlatego bardzo ważne jest przygotowanie pracowników na nową sytuację i udostępnienie im odpowiednich narzędzi. Przed pierwszym dniem pracy zdalnej należy ustalić wspólne zasady dotyczące współpracy np. „O godzinie 10 od poniedziałku do piątku spotykamy się wszyscy na video czacie” albo „Jeśli chcemy zrobić przerwę od pracy, ustawiamy specjalny status w komunikatorze”. Tego typu zasady wprowadzają pewne ramy czasowe, o które może być trudno w przypadku pracy zdalnej. Warto pamiętać o tym, że pracodawca lub agencja pracy tymczasowej, przez którą zatrudniony jest pracownik, może mieć swoje własne reguły i wdrażać je nie tylko w przypadku pracy stacjonarnej, ale także home office. 

Efektywna organizacja pracy zdalnej 

Pracodawcy i kierownicy, którzy chcą efektywnie zorganizować pracę zdalną, powinni zdecydować się na wdrożenie różnych narzędzi ułatwiających wykonywanie obowiązków. Przykładem mogą być aplikacje do skutecznej komunikacji takie jak Slack i Zoom. Dobrze także pokazać pracownikom specjalne programy do zarządzania czasem swojej pracy np. Trello lub Asanę (wskazana do pracy projektowej). Spore znaczenie mają także narzędzia kontroli czasu pracy, jednak sprawdzą się one tylko w przypadku tych stanowisk, gdzie pracownicy są rozliczani z czasu, a nie ilości lub jakości wykonanych zadań. Przykładem takiej aplikacji jest narzędzie Timecamp, które przyda się nie tylko do liczenia godzin spędzonych na pracy, ale także do fakturowania i audytu nadgodzin. Warto pamiętać także o tym, aby obdarzyć pracowników zdalnych zaufaniem i nie kontrolować ich nadmiernie, zwłaszcza jeśli ich produktywność jest wysoka. Efektywna organizacja pracy zdalnej może sprawić, że wyniki firmy będą lepsze niż w przypadku wykonywania obowiązków w sposób stacjonarny, ponieważ spora część pracowników może być o wiele bardziej zadowolona i zaangażowana w codzienne zadania. 

Microsoft może otrzymać prowizje, jeśli zakupisz produkty korzystając z odsyłaczy zawartych w tym materiale.

Zostaw komentarz