Kopiec Krakusa. Najważniejsze informacje

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Kopiec Kraka usypany został na wzgórzu Lasoty o wysokości 271 metrów. On sam, licząc od podstawy, mierzy 16 metrów. Średnica podstawy to 57 metrów, natomiast średnica płaskiego wierzchołka to 8 metrów. Jego łączna objętość to 19 100 m sześciennych. I, jak na razie na tym kończą się w pełni sprawdzone informacje na jego temat. Wiele jest natomiast teorii, które zostały wysnute na podstawie wielokrotnych badań archeologicznych oraz legend. Najsłynniejsza legenda, której autorem jest sam Jan Długosz głosi, że kopiec wziął swoją nazwę z tego tytułu, że jest to w istocie grobowiec założyciela miasta Krakowa.

Kopiec Krakusa – badania archeologiczne

Pierwsze próby zbadania kopca podjęto w latach 1934-1937, a patronat nad nimi objęła Polska Akademia Umiejętności. Za kwotę 100 tysięcy złotych ekipa pod wodzą panów Józefa Żurowskiego i Franciszka Jakubika, chciała sprawdzić o co chodzi z tym całym kopcem.

Początkowo zamierzano wykopać lej, który u podstawy kopca miał mieć powierzchnię 8 procent tejże, jednak pod koniec badań podjęto decyzję o rozkopaniu prawie 60 procent podstawy. W efekcie odkryto ślady osadnictwa z okresu ok 500 r p.n.e., co pozwoliło założyć, że właśnie w tym okresie powstał Kopiec. Odkryto także, że wewnętrzna konstrukcja Kopca Kraka oparta jest na słupie, od którego odchodzą wyplecione z wikliny przegrody.

Te z kolei wypełnione są mocno ubitą ziemią i kamieniami. Zdaniem badaczy ten sposób wybudowania Kopca przeczy założeniu, że był to spontaniczny akt ludności po śmierci Kraka. Następne badania archeologiczne miały miejsce w latach 70-tych XX wieku. W ich wyniku prof. Janusz Kotlarczyk doszedł do wniosku, iż jest to grobowiec pochodzenia celtyckiego. Zdaniem innego uczonego, prof. Andrzeja Buki, kopiec powstał między końcówką VIII a połową X wieku naszej ery, o czym świadczyć miał denar Bolesława II z lat 972-999 znaleziony u szczytu kopca, około 50 cm pod trawą. Ponadto badania te nie doprowadziły do znalezienia żadnych szczątków ludzkich wewnątrz kopca.

Kopiec Krakusa – inne teorie

Innymi obiektami znalezionymi w toku wykopalisk była m.in. skuwka datowana na VII lub VIII wiek. Nie ma jednak potwierdzenia, jako by Awarowie, od których miała pochodzić skuwka, przebywali na terenie Krakowa. Ponadto w górnych partiach kopca odkryto korzenie dębu, którego wiek w momencie ścięcia oszacowano na około 300 lat. Zakładając, że został on ścięty w momencie wprowadzenia chrześcijaństwa w IX lub X wieku, za najbardziej prawdopodobny okres powstania Kopca Krakusa uznaje się czas między końcową VI a końcówką VIII wieku.

Powstanie Kopca Kraka łączy się również, ze względu na jego położenie, z kulturą Celtów. Otóż zauważono, że położenie względem siebie Kopca Krakusa, Kopca Wandy, Wzgórza Wawelskiego i Kopca Esterki, może wskazywać na wykorzystanie ich jako celtyckiego systemu astronomicznego. Wskazują na to też daty kiedy stojąc na jednym z kopców, widzimy np. wschód słońca nad drugim. Pokrywają się one z datami świąt celtyckich. Niektórzy naukowcy wskazują na podobieństwo kopca do tych ze Skandynawii i sugerują za razem nordyckie pochodzenie Kraka.

Przemawia za tym fakt, że obecność rodu Wandalów na tym terenie do IV wieku została potwierdzona. Kilku innych uczonych, posiłkując się mapami tego obszaru z okresu VIII wieku, wskazuje, że Kopiec Krakusa otaczało wiele innych podobnych, które nie zachowały się do naszych czasów. Wskazywać to może, mimo nie znalezienia dowodów w toku badań archeologicznych, na pełnioną przez kopiec funkcję grobowca. Ewentualnie mógł to być obiekt pełniący także funkcje kulturowe. Jak było naprawdę – tego się pewnie nie dowiemy.

Kopiec Krakusa współcześnie

W XIX wieku Kopiec Krakusa został, wraz z innymi kopcami krakowskimi, włączony w system austriackich fortyfikacji. Został wtedy otoczony wałem, fosą i murem w obrębie którego powstały koszary. W okresie międzywojennym oraz po II wojnie światowej wszystkie te umocnienia zlikwidowano. Aktualnie kopiec jest miejscem, w którym odbywa się święto „Rękawki” obchodzone we wtorek po świętach wielkanocnych. Ponadto jest to świetny punkt do obserwowania panoramy Krakowa. Z wierzchołka Kopca Krakusa widać bowiem Kościół na Skałce, Kopiec Kościuszki i Wawel.

Żródło

Zostaw komentarz