Jak obniżyć ciśnienie bez leków? 5 naturalnych metod

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Pomiar ciśnienia krwi © Unsplash / rawpixel Pomiar ciśnienia krwi

Wysokie ciśnienie to coraz częstszy problem. Nadciśnienie tętnicze nie dotyczy jedynie seniorów, ale także ludzi młodych, dlatego warto poznać naturalne metody obniżania ciśnienia tętniczego, które polecają specjaliści. Jak obniżyć ciśnienie bez leków?

Naturalne sposoby na wysokie ciśnienie stosowane są w początkowej fazie leczenia . Jeżeli ciśnienie tętnicze nieznaczne przekracza dopuszczane normy i nie zagraża zdrowiu pacjentów, to lekarze polecają w celu jego stabilizacji kilka sprawdzonych metod. Są one nie tylko skuteczne, ale także pozytywnie wpływają na ogólny stan zdrowia.

Ciśnienie – normy dla osób dorosłych

Za normę dla osób dorosłych uznaje się ciśnienie 120/80 mm Hg, jednak niewiele osób ma takie ciśnienie tętnicze. Niewielkie odchylenia od normy nie powinny niepokoić, jednak uważa się, że ciśnienie oscylujące w granicach 120-140/ 90 mm Hg to znak, że możemy być zagrożeniu nadciśnieniem.

Niepokojące może być również zbyt niskie ciśnienie krwi, które często występuje u kobiet. Wówczas mogą pojawić się dość nieprzyjemne i niebezpieczne dolegliwości np. zawroty głowy, omdlenia i osłabienie, które znacząco utrudniają np. prowadzenie samochodu.

Naturalne metody obniżania ciśnienia – 5 skutecznych sposobów, które polecają lekarze

, mogą skutecznie zadbać o zdrowie, stosując zdrową dietę oraz zmieniając tryb życia. W wielu przypadkach pacjentów zagrożonych nadciśnieniem i cierpiących na to schorzenie praktykuje się leczenie naturalnymi metodami. Jeżeli nie okażą się one skuteczne, wówczas stosuje się leki na nadciśnienie. Ważne: poniższe sposoby na obniżenie ciśnienia są także polecane w celach profilaktycznych m.in. dla osób genetycznie obciążonych nadciśnieniem.

1. Zdrowa dieta

Odpowiednio zbilansowana dieta to podstawa, jeżeli chcemy naturalnie obniżyć ciśnienie krwi. W codziennym jadłospisie powinny znaleźć się warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste, chude mięso, chudy nabiał oraz inne zdrowe produkty. W celu trzeba zrezygnować ze spożywania:

  • tłustego mięsa, tłustych wędlin i wyrobów garmażeryjnych,

  • produktów bogatych w sól,

  • napojów alkoholowych,

  • produktów wysokoprzetworzonych i fast-foodów,

  • produktów smażonych,

  • słonych przekąsek i słodyczy.

Spożywane produkty powinny dostarczać do organizmu niezbędnych ilości witamin i minerałów (m.in. magnezu i potasu), pełnowartościowego białka (badania dowiodły, że w obniżaniu ciśnienia pomocne okazuje się białko serwatkowe), węglowodanów złożonych, a także naturalnych aminokwasów. Ważne jest też prawidłowe nawadnianie organizmu.

Udowodnione działanie obniżające ciśnienie wykazuje m.in. czosnek, który warto włączyć do codziennej diety. Aby w czosnku wytworzyła się prozdrowotnie działająca allicyna, trzeba rozgnieść ząbek, pozostawić go na kilka minut, a następnie zjeść na surowo.

2. Aktywność fizyczna

Ruch sprzyja zdrowiu i wpływa pozytywnie na ciśnienie tętnicze. Codzienna, umiarkowana aktywność fizyczna pozwala skutecznie obniżyć ciśnienie krwi oraz poprawia funkcjonowanie układu krążenia, obniżając ryzyko zawału serca.

Ważne: osoby, które mają , nie mogą od razu rozpocząć bardzo aktywnego trybu życia. Na początek wskazane jest wykonywanie nieforsujących ćwiczeń oraz spacery lub marszobieg. Zasada ta dotyczy przede wszystkim osób z nadwagą i otyłością oraz współtowarzyszącymi zbyt dużej masie ciała chorobami.  

3. Zioła na ciśnienie i pracę serca

Zioła mają wiele prozdrowotnych właściwości i mogą skutecznie wspomóc walkę z wysokim ciśnieniem. W połączeniu ze zmianą diety i trybu życia często są polecane przez lekarzy i pozwalają uniknąć leczenia farmakologicznego. Na obniżenie ciśnienia stosuje się m.in.:

  • napar z melisy lekarskiej,

  • napar z kwiatu lub owocu głogu,

  • napar z rumianku (nie obniża ciśnienia, jednak działa uspokajająco, co sprawia, że pomaga redukować skoki ciśnienia związane ze stresem),

  • napar z hibiskusa,

  • napar z kwiatu lipy (redukuje stres i pozytywnie wpływa na pracę serca),

  • napar z owoców dzikiej róży,

  • napar z jemioły (redukuje wysoki poziom sodu w organizmie).

Na obniżenie ciśnienia tętniczego krwi stosuje się także inne zioła o działaniu moczopędnym np. pokrzywę.

4. Redukcja stresu

Przewlekły stres podnosi ciśnienie i zwiększa ryzyko wystąpienia zawału. Pomocne w obniżaniu stresu okazują się różne techniki relaksacyjne, które pozwalają przywrócić równowagę i wyciszyć emocje.

5. Całkowita rezygnacja z używek

Podwyższone ciśnienie to znak, że pora całkowicie zerwać ze szkodliwymi nawykami. Papierosy, alkohol, kofeina pod różną postacią (przede wszystkim syntetyczna kofeina, która występuje w napojach energetycznych) podnoszą ciśnienie i mogą doprowadzić do

Zostaw komentarz