Dieta na stawy – co jeść, by przestały boleć?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

zdjęcie ilustracyjne © Getty zdjęcie ilustracyjne Czy dieta może wspomagać leczenie chorób stawów? Tak, dieta na stawy to nieodłączny element leczenia choroby zwyrodnieniowej stawów oraz zapalenia stawów. Prawidłowe odżywianie nie tylko pomaga złagodzić nieprzyjemne dolegliwości, ale także zabezpiecza przed ich wystąpieniem, dlatego dieta dla stawów polecana jest m.in. sportowcom i osobom pracującym fizycznie.

Stan zdrowia stawów w dużej mierze zależy od naszej diety. To dzięki niej możemy dostarczyć do organizmu składniki budujące stawy oraz dbające o właściwą elastyczność chrząstek, ścięgien i więzadeł. Dieta na stawy nie tylko odżywia chrząstkę stawową, ale także zmniejsza stan zapalny i pomaga redukować towarzyszące chorobie zwyrodnieniowej, zapaleniu stawów lub ich przeciążeniu dolegliwości bólowe.

Choroby stawów – przyczyna bólu i problemów z poruszaniem się

Choroby stawów diagnozowane są u coraz młodszych osób. Ma na to wpływ tryb życia i stosowana dieta. Stawom szkodzi nie tylko brak ruchu oraz jadłospis, który bogaty jest w produkty wysokoprzetworzone, ale także ciężka, fizyczna praca i intensywne ćwiczenia. Coraz częściej diagnozowane są choroby autoimmunologiczne stawów m.in. reumatoidalne zapalenie stawów (RZS).

Zdrowe stawy – leczenie dietą

Chore stawy powodują ból i utrudniają normalne poruszanie się. Nieprzyjemne dolegliwości pomaga zniwelować odpowiednio skomponowana dieta, która jest bardzo ważnym elementem leczenia zarówno w przypadku osób młodych, jak i seniorów.

Dieta na zdrowe stawy powinna uwzględniać naturalne, nieprzetworzone produkty spożywcze, które są źródłem:

  • wapnia (niezbędny nie tylko dla mocnych kości i zębów),

  • witaminy D3,

  • aminokwasów egzogennych (ludzki organizm nie jest w stanie sam ich syntetyzować),

  • witaminy C (niezbędne do produkcji kolagenu),

  • kwasów tłuszczowych omega-3 (zmniejszają stan zapalny),

  • pełnowartościowego białka (główny składnik budulcowy organizmu),

  • naturalnych antyoksydantów (zalicza się do nich m.in. witaminy A, C i E, cynk, selen oraz beta-karoten).

Ważnym elementem diety na stawy jest woda, której deficyt w organizmie powoduje poważne zaburzenia w jego funkcjonowaniu. Pijąc minimum 1,5 litra wody dziennie, wpływamy także na usprawnienie procesów usuwania z organizmu szkodliwych związków m.in. ubocznych produktów przemiany materii. Na poprawę zdrowia stawów wpływa także zielona herbata, która jest cennym źródłem antyoksydantów oraz związków o działaniu przeciwzapalnym.

Co jeść na stawy?

Zdrowie stawów wspiera oparta na naturalnych produktach, prawidłowo skomponowana dieta, w której nie ma miejsca na:

  • tłuste mięsa i wędliny,

  • białe pieczywo i potrawy z białej mąki,

  • tłusty nabiał np. śmietanę i pełnotłuste mleko,

  • tłuszcze trans (obecne w margarynach do pieczenia i smarowania pieczywa, miksach tłuszczowych, wyrobach cukierniczych, słodyczach),

  • alkohol,

  • kofeinę,

  • słodycze i inne źródła cukru,

  • sól,

  • napoje i nektary owocowe,

  • napoje gazowane,

  • napoje energetyczne,

  • fast-foody.

Dieta na stawy powinna uwzględniać:

  • nabiał (m.in. fermentowane napoje mleczne, twaróg),

  • chude mięso,

  • ryby morskie i słodkowodne,

  • owoce morza,

  • zdrowe tłuszcze roślinne (oliwa z oliwek, olej lniany, olej rzepakowy),

  • warzywa i owoce,

  • produkty pełnoziarniste,

  • jajka.

Dla zdrowia stawów warto do przygotowywanych potraw dodawać imbir, kurkumę i ostrą paprykę.

Ważne: dieta na stawy czasami wymaga modyfikacji. W przypadku bólu stawów, który powoduje dna moczanowa, konieczne jest ograniczenie spożycia nabiału.

Żelatyna na stawy

Od wielu dziesięcioleci osobom chorującym na stawy poleca się spożywanie żelatyny, która w ponad 90% składa się z ważnych dla stawów białek. Żelatynę można przyjmować w formie napoju, który przygotowuje się poprzez zalanie żelatyny wodą i odstawienie jej na noc do napęcznienia. Taki napój należy pić codziennie na czczo. Można też włączyć żelatynę do diety, przygotowując owocowe, warzywne lub mięsne galaretki. Lepiej postawić na produkty przygotowywane samodzielnie z wysokiej jakości składników. Gotowe galaretki ze sklepu zawierają dużo szkodliwych składników m.in. barwniki, cukier i konserwanty, które nie wpływają pozytywnie na stan zdrowia.

Zobacz także:

Odtwórz ponownie wideo

NASTĘPNY

  • Alicja Węgorzewska-Whiskerd: Otrzymuję wiele telefonów od miłośników opery. Fani pytają, kiedy znowu otworzymy Warszawską Operę Kameralną

    Alicja Węgorzewska-Whiskerd: Otrzymuję wiele telefonów od miłośników opery. Fani pytają, kiedy znowu otworzymy Warszawską Operę Kameralną

    Śpiewaczka operowa przyznaje, że pandemia koronawirusa pokrzyżowała jej plany zawodowe. Chciałaby jak najszybciej powrócić do występów i organizowania wydarzeń kulturalnych. Alicja Węgorzewska-Whiskerd mimo obecnego kryzysu ma jednak bardzo dużo pracy. Jako dyrektor Warszawskiej Opery Kameralnej stara się, by instytucja nie przestawała się rozwijać i ciągle spełniała oczekiwania widzów. Liczne projekty, realizowane głównie przez internet, sprawiają, że fani muzyki operowej mogą bez wychodzenia z domu obejrzeć największe wideoinstalacje barokowe i klasyczne.

    Logo Newseria LifestyleNewseria Lifestyle
  • Magda Gessler: Seniorzy powinni zostać w domach. Jeśli ich zabraknie, wnuki zostaną pozbawione dziadków i babć

    Magda Gessler: Seniorzy powinni zostać w domach. Jeśli ich zabraknie, wnuki zostaną pozbawione dziadków i babć

    Restauratorka apeluje do starszych ludzi, by wykazali się rozsądkiem i nie opuszczali miejsca zamieszkania. Ze względu na wiek, stan zdrowia i częsty brak odporności znajdują się oni w grupie podwyższonego ryzyka i są najbardziej narażeni na zarażenie koronawirusem. Jedynym sposobem, by w obecnej sytuacji seniorzy pozostali bezpieczni, jest dostosowanie się do zaleceń dotyczących społecznej izolacji. Rodziny i przyjaciele powinny wspierać ich w tej decyzji i pomagać im, dostarczając świeże produkty spożywcze i pozostałe potrzebne artykuły.

    Logo Newseria LifestyleNewseria Lifestyle
  • Bartłomiej Misiewicz: Pewne doświadczenia w polityce przydają mi się w biznesie. W pracy zawsze przyświecały mi determinacja, odpowiedzialność i obowiązkowość

    Bartłomiej Misiewicz: Pewne doświadczenia w polityce przydają mi się w biznesie. W pracy zawsze przyświecały mi determinacja, odpowiedzialność i obowiązkowość

    Były rzecznik Ministerstwa Obrony Narodowej zapewnia, że polityka to już zamknięty rozdział w jego życiu. Niedawno wszedł do świata biznesu i na tym polu chce się rozwijać. Bartłomiej Misiewicz nie ukrywa jednak, że doświadczenia zdobyte na scenie politycznej nie pójdą na marne. Podkreśla, że dzięki pracy u boku Antoniego Macierewicza i na stanowisku pełnomocnika zarządu Polskiej Grupy Zbrojeniowej wie, jak umiejętnie zarządzać zespołem, prowadzić negocjacje i konsekwentnie realizować wytyczone cele. Przyznaje też, że w sprawach zawodowych zawsze był odpowiedzialny, obowiązkowy i zdeterminowany.

    Logo Newseria LifestyleNewseria Lifestyle

NASTĘPNY

NASTĘPNY

Zostaw komentarz