Czym jest startup? Czy każda firma jest startupem?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Startup to w powszechnym rozumieniu młoda, innowacyjna firma, która szuka swojego modelu biznesowego i próbuje wejść na rynek z nowym produktem.

Aby spełnić definicję startupu, musi to być produkt, którego jeszcze na rynku nie ma. Firma ryzykuje więc, że produkt nie zostanie zaakceptowany przez klientów i biznes się nie uda.

Dlatego nie każdą młodą firmę nazwiemy startupem.

Startup charakteryzuje się też tym, że jego model biznesowy nie ma bezpośredniego odwzorowania w innej, podobnej organizacji, bo jest na tyle innowacyjny, że nikt go wcześniej nie prowadził.

Kto inwestuje w startupy

Startup kojarzy się zazwyczaj z młodymi wizjonerami. Mark Zuckerberg miał 19 lat, gdy założył Facebooka. Evan Spiegel osiągnął sukces ze Snapchatem w wieku 23 lat. David Karp otworzył swój biznes – platformę mikroblogową Tumbrl – po skończeniu zaledwie 20 lat.

Nie oznacza to jednak, że tylko młodzi ludzie mają monopol na innowacje i zarabianie na swoich pomysłach.

W USA przeciętny wiek założyciela startupu to 42 lata. Co więcej, dopiero 45 letni przedsiębiorca może pochwalić się dochodową inwestycją.

– Wiedzą, gdzie zdobyć pieniądze. Potrafią zarządzać projektami i dobierać ludzi do zespołu. Mają większe doświadczenie w marketingu i sprzedaży. Młodzi przedsiębiorcy po prostu nie mieli kiedy się tego nauczyć. Ale trzeba oddać sprawiedliwość początkującym biznesmenom. Ich punkty przewagi nad starszymi osobami to pozytywne nastawienie, otwartość na współpracę z innymi. Potrafią też ustalać cele i – co ważne – nie boją się prosić o informację zwrotną – tłumaczy money.pl Piotr Dominik, szef agencji komunikacji huee.

A jak to wygląda w Polsce? Z badania fundacji Startup Poland wynika, że u nas największe sukcesy odnoszą ludzie między 30 a 40 rokiem życia, którzy mają za sobą już kilka przygód z prowadzeniem własnego biznesu.

– Okazuje się, że polski rynek startupowy również dojrzewa. Z naszych badań wynika, że aż 76% polskich founderów to osoby po 30 roku życia. Jednocześnie ich doświadczenie pokazuje, że prowadziły już wcześniej swoje firmy oraz często mieszkały i pracowały za granicą (46%). Ciekawe też, że najskuteczniejszymi zarządzającymi są osoby posiadające wykształcenie społeczne – komentuje Maciej Kołtoński, dyrektor do spraw komunikacji i strategii w Startup Poland.

komentarze

irytujące

Napisz komentarz

Źródło:

Zostaw komentarz