Czy żołędzie są jadalne? Wszystko, co musisz o nich wiedzieć

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Żołędzie © Pixabay / gamagapix Żołędzie

Fakt: żołędzie są bezpieczne do spożycia

Żołędzie zyskały złą reputację, ponieważ zawierają garbniki: grupę gorzkich związków roślinnych, które mogą być szkodliwe, gdy są spożywane w dużych ilościach. Garbniki są uważane za antyodżywcze, co oznacza, że zmniejszają zdolność organizmu do wchłaniania niezbędnych składników odżywczych z pożywienia.

Ponadto spożywanie dużych ilości garbników może prowadzić do niekorzystnych skutków zdrowotnych, takich jak poważne uszkodzenie wątroby i rak. Jednak większość garbników wypłukuje się z żołędzi, gdy są przygotowywane do spożycia – często przez moczenie lub gotowanie. Chociaż nie ma badań dotyczących toksyczności surowych żołędzi u ludzi, orzechy te rzadko są spożywane na surowo. Ludzie bezpiecznie spożywają żołędzie od tysięcy lat.

Żołędzie – wartości odżywcze

Chociaż dokładny profil składników odżywczych zależy od gatunku żołędzi, wszystkie są pełne niezbędnych składników odżywczych. Żołędzie są szczególnie bogate w potas, żelazo, witaminy A i E oraz kilka innych ważnych minerałów. Poza tym są niskokaloryczne. Większość ich kalorii pochodzi ze zdrowych tłuszczów nienasyconych.

28 gramów suszonych żołędzi zawiera następujące składniki odżywcze:

  • Kalorie: 144
  • Białko: 2 gramy
  • Tłuszcz: 9 gramów
  • Węglowodany: 15 gramów
  • Błonnik: 4 gramy
  • Witamina A: 44% referencyjnego dziennego spożycia (RDI)
  • Witamina E: 20% RDI
  • Żelazo: 19% wskaźnika RDI
  • Mangan: 19% RDI
  • Potas: 12% RDI
  • Witamina B6: 10% RDI
  • Foliany: 8% RDI.

Naukowcy zidentyfikowali również ponad 60 korzystnych związków roślinnych w żołędziach, w tym katechiny, resweratrol, kwercetynę i kwas galusowy – silne przeciwutleniacze, które mogą pomóc chronić komórki przed uszkodzeniem. Te przeciwutleniacze są powiązane z wieloma korzyściami zdrowotnymi, takimi jak mniejsze ryzyko chorób serca, cukrzycy i raka.

Zaskakujące korzyści odżywcze kasztanów. Jak je przyrządzić w domu?

Zostaw komentarz