Część przedsiębiorców będzie musiała zwrócić całą otrzymaną subwencję z PFR. I to w ciągu 14 dni

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

zwrot subwencji pfr © Provided by Spider’s Web zwrot subwencji pfr

Firmy, które otrzymały już subwencję z PFR, ale jeśli popełnili jeden z dwóch błędów – będą musieli zwrócić otrzymane środki. I to w całości. W ciągu 14 dni. 

Zwrot subwencji PFR. Wystarczy nieświadome złożenie fałszywego oświadczenia

Tarcza finansowa PFR z jednej strony zapewnia przedsiębiorcom realną pomoc (w odróżnieniu od niektórych instrumentów z tarczy antykryzysowej), z drugiej – otrzymanie subwencji z PFR bez choćby minimalnych kłopotów wydaje się niemożliwe. Teraz nad przedsiębiorcami zawisła nowa groźba. W przypadku niektórych firm konieczny może być zwrot subwencji PFR – nawet, jeśli przedsiębiorcy wydaje się, że prawidłowo wypełnił wniosek o subwencję z tarczy finansowej. Powodem może być złożenie fałszywego oświadczenia. Nie ma znaczenia, że mogłoby to wynikać ze zwykłego błędu przedsiębiorcy.

14 dni na zwrot subwencji PFR, jeśli przedsiębiorca popełnił jeden z dwóch błędów

28 maja zacznie obowiązywać nowy regulamin tarczy finansowej. Zgodnie z nim, jeśli przedsiębiorca otrzymał środki na podstawie nieprawdziwych danych, będzie musiał niezwłocznie wykonać zwrot subwencji PFR – najpóźniej w ciągu 14 dni roboczych od dnia ich otrzymania.

O jakie fałszywe oświadczenia jednak chodzi? Jak informuje prawo.pl, w praktyce może chodzić o jedno z dwóch. Pierwszy błąd może dotyczyć błędnego określenia statusu firmy. Drugi z kolei – złożenia wniosku przez osobę, która nie była do tego uprawniona.

Popełnienie błędu w przypadku określenia statusu firmy nie było zbyt trudne. Po pierwsze – PFR początkowo opublikowała poradnik, w którym zamieściła definicję mikro, małego i średniego przedsiębiorcy. 28 kwietnia, kiedy nabór wniosków już ruszył, na stronie PFR znajdowała się już całkiem inna definicja. Jakby tego było mało, PFR zmieniła też zdanie co do tego, czy określanie statusu firmy powinno następować wyłącznie w oparciu o status przedsiębiorcy wnioskującego, czy też konieczna jest dodatkowa weryfikacja ewentualnych powiązań np. w grupach kapitałowych. Ta druga wersja pojawiła się ostatecznie w regulaminie z 28 kwietnia.

Tym samym, jeśli niektórzy przedsiębiorcy sugerowali się wyłącznie poradnikiem oraz zbiorem pytań i odpowiedzi sprzed regulaminu z 28 kwietnia, mogą mieć problem – zwłaszcza gdy ostatecznie nie uwzględnili istniejących powiązań w ramach spółek powiązanych i partnerskich. Jeśli tak było, otrzymali środki z PFR na podstawie nieprawdziwego oświadczenia – i będą musieli wykonać zwrot subwencji PFR.

Drugim błędem jest złożenie i podpisanie wniosku przez osobę, która nie była prawidłowo umocowana do reprezentacji firmy (np. nie była uprawniona do samodzielnej reprezentacji w dniu składania wniosku).

Nowy regulamin tarczy finansowej dla mikrofirm, w którym uwzględniono zwrot subwencji z PFR, będzie dotyczyć także oświadczeń sprzed 28 maja

Jest jeszcze jeden problem – wszystko wskazuje na to, że jeśli przedsiębiorca złożył wniosek z nieprawdziwymi danymi przed wejściem w życie nowego regulaminu, to i tak czeka go zwrot subwencji PFR. Wszystko dlatego, że zgodnie z umową zawieraną między przedsiębiorcą a PFR, PFR ma prawo do zmiany regulaminu w trakcie trwania umowy. Zmiany w regulaminie wchodzą w życie w ciągu 14 dni od dnia doręczenia przedsiębiorcy informacji o zmianie. Tym samym część przedsiębiorców, która popełniła błąd nieświadomie, będzie musiała zwrócić otrzymaną pomoc.

Zostaw komentarz