Cykoria sałatowa – informacje o których powinieneś wiedzieć

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp
Cykoria sałatowa jest jedną z odmian cykorii podróżnik czyli byliny z rodziny złożonych. Uprawiana jest dla jadalnych młodych liści. Z roku na rok staje się ona w naszym kraju popularniejsza dlatego warto poznać ja bliżej.

Cykoria sałatowa Cicprium intybus l. Var. Foliorum jest warzywem, które uprawia się na chwile obecną jako sałatę. Była ona już znana w czasach starożytnych jako roślina wykazująca właściwości lecznicze. Warzywem stała się jednak dopiero w XIX wieku.

 

Warzywo to nie było zbyt popularne ze względu na gorzki smak. Jednak kiedy pan Brasiers- ogrodnik ogrodu botanicznego w Brukseli- posiadł umiejętność pozbycia się z niej goryczy, cykoria zyskała wielu zwolenników. Było to możliwe dzięki wybielaniu sadzonek, a następnie ich krótkie obgotowywanie. Jednak warto wspomnieć, że metodę tą wyjawiła dopiero wdowa po nim. W związku z tym specjalistami od uprawy cykorii sałatowej stała się Belgia oraz sąsiadując z nią Holandia.

 

Cykoria jest warzywem, które można uprawiać w naszym kraju. Nie jest ona zbyt wymagająca oraz bardzo wrażliwa na niskie temperatury. Doskonale uprawia się ją na ziemi piaszczystej oraz gliniastej. Z tego względu, że jest ona dwuletnia, w pierwszym roku widoczne są liście oraz powstaje korzeń spichrzowy. W tym okresie powstają także jej główki. W drugim roku zaczyna kwitnąć.

 

Odpowiednio dojrzała cykoria posiada białą główkę, którą tworzą grube liście. Przylegają one mocno do siebie tworząc kolbę o średnicy około 4 cm i długości około 15 cm. Ściętą cykorię należy przechowywać w miejscu zacienionym ponieważ pod wpływem światła zmienia kolor na zielony, a tym samym staje się gorzka w smaku.

 

W naszym kraju najchętniej uprawia się:

  • odmianę Witloof
  • odmianę Mitado
  • odmianę Plumato
  • odmianę Tradivo

 

Cykoria sałatowa jest warzywem niskokalorycznym. Około 100 gram jej listków dostarcza 15 kcal. Nie jest ona zbyt bogata w witaminy. Zawiera je w małych ilościach. Wśród nich można jednak wymienić witaminę A, C oraz witaminy z grupy B. Cykoria jest natomiast doskonałym źródłem składników mineralnych. Jest bogata w żelazo, potas, magnez, fosfor oraz wapń.

 

Posiada ona właściwości mające doskonały wpływ na nasz organizm, zwłaszcza w porze jesienno-zimowej. Poprawia bowiem pracę układu pokarmowego. Pozytywnie wpływa na wątrobę oraz ruchy jelit. Zwiększa przemianę materii oraz zwiększa apetyt. Cykoria jest warzywem polecanym osobom chorym na cukrzycę ponieważ w jej liściach znajdują się znaczne ilości insuliny.

 

Kupując cykorie musimy zwrócić szczególną uwagę na opakowanie, w którym się znajduje. Musi być ona przykryta ciemna folią, która chroni ją przed działaniem światła. Główki cykorii powinny być również znacznej wielkości, bez plam i widocznych uszkodzeń. Im bielsze liście cykorii tym jest ona smaczniejsza. W domu powinniśmy ją przechowywać w lodówce w miejscu przeznaczonym na warzywa.

 

Zanim cykoria trafi na nasz stół musimy wyciąć z niej gorzką piętkę. Jest to warzywo, które doskonale nadaje się w postaci surowej na wszelkiego rodzaju sałatki. Może być ona również gotowana, duszona oraz zapiekana. Jeśli zdecydujemy się na postać gotowaną to do wody musimy dodać. kilka kropli soku lub kwasu cytrynowego.

 

Zostaw komentarz