Co powinnaś wiedzieć, zanim zaczniesz biegać

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on telegram
Share on whatsapp

Bieganie stało się bardzo popularnym sportem. Wystarczy wyjść na krótki spacer do parku o dowolnej porze, by przekonać się ilu ludzi zdecydowało się na tą formę aktywności. Nie ma się co dziwić, bieganie nie wymaga od nas drogiego sprzętu, ani specjalnych umiejętności, a przynosi nam wiele dobrego. Jeśli Ty też zdecydowałaś, że chcesz biegać regularnie, przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, na co powinnaś zwrócić uwagę, zanim na dobre zakochasz się w tej aktywności. 

Skonsultuj się z lekarzem

Wydawać by się mogło, że bieganie to sport dla każdego. Niestety tak nie jest i jeśli sama nie jesteś w stanie ocenić, czy jest to aktywność dla Ciebie, porozmawiaj z lekarzem. Osoby z nadciśnieniem lub cholesterolem, z większą nadwagą oraz z urazami lub schorzeniami kolan i stawów powinny zrezygnować z biegania i poradzić się specjalistów, jaki sport będzie dla nich odpowiedni. Jeśli należysz do tej grupy, nie obawiaj się. Jest wiele aktywności, które sprawiają równie dużą radość i można je wykonywać na powietrzu – chociażby jazda na rowerze.

Kup odpowiednie buty

Nie masz żadnych przeciwwskazań zdrowotnych? To super! Przejdź zatem do drugiego niezwykle ważnego punktu – doboru odpowiedniego obuwia. Buty do biegania powinny być wygodne, dobrze dopasowane do stopy, nie obcierać i mieć odpowiednią podeszwę. Jeśli ominiesz ten punkt i zaczniesz biegać w trampkach lub starych adidasach, możesz się szybko zniechęcić pierwszymi kontuzjami. Wybierz się więc do sklepu, poradź specjalisty i przymierz kilka modeli. Nie kupuj od razu, sprawdź też inne sklepy, porównaj jak się czułaś w każdych butach i wybierz najlepsze.

Określ swój cel

Okazuje się, że największy progres osiągamy wtedy, kiedy dokładnie wiemy w jakim kierunku podążamy i co chcemy uzyskać. Zdefiniuj więc swój cel, zapisz go na kartce i powieś w widocznym miejscu. Możesz też notować codzienne wyniki, by móc monitorować progres. Dobra wiadomość jest taka, że największe zmiany są na samym początku – będzie to dawało porządnego kopa motywacyjnego. Z czasem więc będziesz musiała bardziej się przyłożyć, żeby poprawić czas o minutę lub zrzucić kolejne pół kilograma. Pamiętaj również by cel był realistyczny i mierzalny, dzięki temu łatwiej będzie ocenić, czy już go osiągnęłaś. Nie pisz więc, że chcesz lepiej wyglądać. Napisz, że chcesz schudnąć 5 kg i mieć w pasie 80 cm. Wpisz także termin realizacji, ale załóż sobie bufor czasowy i nie podchodź do siebie zbyt rygorystycznie. 

Zadbaj o szczegóły

Energii i zapału podczas treningu doda Ci ulubiona, dynamiczna muzyka. Zadbaj więc, by mieć odpowiednią playlistę na telefonie i zaopatrz się w wygodne słuchawki. Przydatna będzie również aplikacja mierząca długość trasy i Twoją prędkość. Wielu biegaczom towarzyszy Endomondo, ale sam zdecyduj, jakie oprogramowanie będzie dla Ciebie najlepsze. Jeśli masz już wszystko, oznacza to, że pozostało Ci tylko zaplanowanie trasy i do dzieła! Pokaż na co Cię stać i z radością pokonuj swoje bariery kilometrowe!

 

Zostaw komentarz